JARiTS. – 2019. – № 15

https://doi.org/10.26160/2474-5901-2019-15-130-134

Gamification in the advanced higher technical education: simulation teams of students

Bagin V.A., Kapyrin P.A., Meshkov N.A., Neusypin K.A., Popovich A.E., Rizak D.A.

Геймификация в опережающем высшем техническом образовании: моделирование команды учащихся

Багин В.А., Капырин П.А., Мешков Н.А., Неусыпин К.А., Попович А.Э., Ризак Д.А.

Full text (Полный текст) PDF

Keywords: gamification, advanced education, team building, simulation, theory of self-organization – synergetics.

Ключевые слова: геймификация, опережающее образование, командообразование, моделирование, теория самоорганизации – синергетика.

Abstract. The prospects of using gamification technologies in advanced higher technical education are discussed. It is argued that one of the conditions of high performance of project training using gamification is a team approach. The expediency of using methods and means of the theory of self-organization – synergetics for modeling and studying the processes of teamwork of students is substantiated. The technique of construction and study of synergetic model of team of students is presented.

Аннотация. Обсуждаются перспективы использования технологий геймификации в опережающем высшем техническом образовании. Утверждается, что одним из условий высокой результативности опережающего проектного обучения с использованием геймификации является командный подход. Обосновывается целесообразность использования для моделирования и исследования процессов командной работы учащихся методов и средств теории самоорганизации – синергетики. Излагается методика построения и исследования синергетической модели команды учащихся.