Влияние геометрической формы следов лазерной упрочняющей обработки поверхности высокопрочного чугуна на износостойкость
Алисин В.В.
Институт машиноведения им. А.А. Благонравова Российской академии наук, Москва
Ключевые слова: лазерная закалка чугунов, лазерные дорожки упрочнения, износостойкость поверхности, цилиндро-поршневая группа, износ цилиндровых втулок.
Аннотация. Работа посвящена изучению износостойкости поверхности трения высокопрочного чугуна упрочненной лазерной обработкой. Локальность лазерной технологии привела к необходимости изучения влияния конфигурации следов взаимодействия лазерного луча с поверхностью. Приводятся результаты трибологических исследований на лабораторной машине трения в условиях возвратно-поступательного движения. Моделируются условия работы пары трения гильза-поршневое кольцо применительно к тяжелому дизелю. экспериментально исследуется влияние на износостойкость геометрии рисунка, образованного следами лазерной обработки. Методами статистической обработки выполнен анализ воспроизводимости результатов опытов. По результатам экспериментов формулируются рекомендации по лазерной закалке цилиндровых втулок тяжелых дизелей.
The influence of the geometric shape of traces of laser hardening surface treatment of high-strength cast iron on wear resistance
Alisin V.V.
Mechanical Engineering Research Institute of the Russian Academy of Sciences, Moscow
Keywords: laser hardening of cast iron, laser hardening tracks, wear resistance of the surface, cylinder-piston group, wear of cylinder bushings, evaluation of reproducibility of results.
Abstract. The work is devoted to the study of the wear resistance of the friction surface of high-strength cast iron hardened by laser treatment. The locality of laser technology has led to the need to study the influence of the configuration of traces of interaction of the laser beam with the surface. The results of tribological studies on a laboratory friction machine under conditions of reciprocating motion are presented. The working conditions of the sleeve-piston ring friction pair are modeled in relation to heavy diesel. the effect on the wear resistance of the geometry of the pattern formed by traces of laser treatment is experimentally investigated. The analysis of reproducibility of the experimental results was carried out by statistical processing methods. Based on the results of experiments, recommendations are formulated for laser hardening of cylinder bushings in heavy diesel engines.