К вопросу разработки алгоритма и уточнения расчета характеристик асинхронного тягового двигателя типа НТА-350
Петухов С.В., Баланцева Н.Б., Бутаков С.В., Калиничева О.А., Кришьянис М.В., Хвиюзов М.А.
Ключевые слова: тяговый асинхронный двигатель, частотное регулирование, схема замещения, высшие временные гармоники, поверхностный эффект.
Аннотация. Данная статья посвящена расчету характеристик асинхронного тягового двигателя НТА-350 электропоезда ЭН3 при частотном управлении с оптимальными законами регулирования, которые применяются в современном приводе электропоездов; нахождению потерь от влияния высших гармонических в кривой тока статора при питании асинхронного двигателя от статического преобразователя с широтно-импульсной модуляцией (ШИМ), что сказывается на уменьшении КПД двигателя. Также, в работе рассматривается разработка методики расчета характеристик асинхронного двигателя при частотном управлении с учетом насыщения стали (по характеристике холостого хода), а также приближенного учета потерь в стали магнитопровода.
On the issue of developing an algorithm and clarifying the calculation of the characteristics of an asynchronous traction motor of the NTA-350 type
Petukhov S.V., Balantseva N.B., Butakov S.V., Kalinicheva O.A., Krishyanis M.V., Khviyuzov M.A.
Keywords: traction asynchronous motor, frequency control, replacement circuit.
Abstract. In this paper, the laws of motor control will be considered as an integral part of the electric drive system. The asynchronous traction motor NTA-350 of the ENZ electric train was selected for the study. The work is devoted to the calculation of the characteristics of an engine with frequency control with optimal control laws that are used in modern electric train drive; finding losses from the influence of higher harmonic in the stator current curve when powering an asynchronous motor from a static converter with pulse width modulation (PWM), which affects the reduction of engine efficiency. Also, the task is to develop a methodology for calculating the characteristics of an asynchronous motor with frequency control, taking into account the saturation of steel (according to the idling characteristic), as well as approximate accounting for losses in the steel of the magnetic circuit.