JARiTS. – 2019. – № 14
https://doi.org/10.26160/2474-5901-2019-14-210-214
Bases of theory and experience of application of gamification in the advanced higher technical education
Aleksandrov A.A., Kapyrin P.A., Meshkov N.A., Neusypin K.A., Popovich A.E., Proletarsky A.V.
Основы теории и опыт применения геймификации в опережающем высшем техническом образовании
Александров А.А., Капырин П.А., Мешков Н.А., Неусыпин К.А., Попович А.Э., Пролетарский А.В.
Full text (Полный текст) PDF
Keywords: gamification, advanced education, project-based approach, professional paths, theory of self-organization.
Ключевые слова: геймификация, опережающее образование, проектный подход, профессиональные траектории, теория самоорганизации.
Abstract. The prospects of using gamification technologies in the system of higher technical education are discussed. Summarizes the experience of implementation in the Engineering scientific-educational center «Avionics» Bauman MSTU concept of innovative development of Russian engineering education, which provides advanced training of specialists with professional skills and abilities that allow them to work in those areas of knowledge and competencies that will only appear at the time of their release. Its key components are considered: the project-based approach to advanced learning; gamification; self-organizing models of professional paths.
Аннотация. Обсуждаются перспективы использования технологий геймификации в системе высшего технического образования. Обобщается опыт реализации в Инжиниринговом научно-образовательном центре «Авионика» МГТУ им. Н.Э. Баумана концепции инновационного развития российского инженерного образования, предусматривающей опережающую подготовку специалистов с профессиональными умениями и навыками, позволяющими им работать в тех областях знания и компетенций, которые еще только появятся к моменту их выпуска. Рассматриваются её ключевые компоненты: проектный подход к опережающему обучению; геймификация; самоорганизующиеся модели профессиональных траекторий.