JARiTS. – 2019. – № 14

https://doi.org/10.26160/2474-5901-2019-14-14-19

Experimental investigation of force and geometrycal factors in pin engagement of drive sprockets and rubber-reinforced tracks of transport-technologycal vehicle

Fedotkin R.S., Kryuchkov V.A., Bogdanov V.A., Ovcharenko A.S.

Экспериментальное исследование силовых и геометрических факторов в цевочном зацеплении ведущих колес с резиноармированными гусеницами транспортно-технологических средств

Федоткин Р.С., Крючков В.А., Богданов К.А., Овчаренко А.С.

Full text (Полный текст) PDF

Keywords: rubber-reinforced track, drive wheel, drive sprocket, pin engagement, tracked undercarriage system, tracked sprayer, geometric parameters of an engagement.

Ключевые слова: резиноармированная гусеница, ведущее колесо, ведущее колесо, цевочное зацепление, гусеничная ходовая система, гусеничный опрыскиватель, геометрические параметры зацепления.

Abstract. The wide distribution of rubber-reinforced tracks requires a revision of the basic principles of drive sprockets designing, their teeth and gearing, to ensure the best life of the elements of the tracked gear and the quality of the pin engagement itself. The formula for determining the dependence of geometric parameters of the engagement according to force, which provides no slip in the engagement are given. A method for determining the range of optimal geometric parameters of an engagement is shown using this dependence, in which there is no slip in the engagement when the spool moves along a spanning arc using the example of a specific undercarriage system. Experimentally confirmed the adequacy and reliability of theoretical provisions.

Аннотация. Широкое распространение резиноармированных гусениц требует пересмотра основных принципов проектирования конструкций ведущих колес, их зубьев и зацепления в целом, для обеспечения лучшего ресурса элементов гусеничного обвода и качества работы самого зацепления. В статье приводится формула для определения зависимости геометрических параметров зацепления от силовых, при которых отсутствует скольжение в зацеплении. Показан метод определения диапазона оптимальных геометрических параметров зацепления с использованием этой зависимости, в котором отсутствует скольжение в зацеплении при движении цевки по дуге охвата на примере конкретной ходовой системы. Экспериментально подтверждена адекватность и достоверность теоретических положений.