JARiNS. – 2020. – № 10
https://doi.org/10.26160/2572-4347-2020-10-18-21
Effect of sliding speed on the coefficient of friction of a modified surface of a carbon-carbon composite with tellurium at high temperatures
Roshchin M.N.
Влияние скорости скольжения на коэффициент трения модифицированной поверхности углерод-углеродного композита теллуром при высоких температурах
Рощин М.Н.
Full text (Полный текст) PDF
Keywords: friction, coefficient of friction, load, high temperature tests, contact pressure, CCCM.
Ключевые слова: трение, коэффициент трения, нагрузка, высокотемпературные испытания, контактное давление, УУКМ.
Abstract. The work is devoted to high-temperature laboratory tribological tests of carbon-containing materials. It is established that at temperatures of 400 and 500 °С With a speed range of 0.05-0.25 m/s, the friction coefficient values at a load of 1.0 MPa are higher than at a load of 0.5 MPa. At sliding speeds of 0.16-0.18 m/s, there is a minimum value of the coefficient of friction at loads of 0.5 and 1.0 MPa and a temperature of 400 °C, which is 0.23 and 0.26, respectively, and at a temperature of 500 °C, the coefficient of friction is 0.23 and 0.32, respectively.
Аннотация. Работа посвящена высокотемпературным лабораторным трибологическим испытаниям углеродосодержащих материалов. Установлено, что при температуре 400 и 500°С в диапазоне скоростей 0,05-0,25 м/с значения коэффициента трения при нагрузке 1,0МПа выше, чем при нагрузке 0,5 МПа. При скоростях скольжения 0,16-0,18 м/с наблюдается минимальное значение коэффициента трения при нагрузках 0,5 и 1,0 МПа и температуре 400 °С, который составляет 0,23 и 0,26 соответственно, а при и температуре 500°С коэффициент трения составляет 0,23 и 0,32 соответственно.