JARiNS. – 2020. – № 9
https://doi.org/10.26160/2572-4347-2020-9-19-22
Zirconium ceramics in friction points
Roshchin M.N.
Циркониевая керамика в узлах трения
Рощин М.Н.
Full text (Полный текст) PDF
Keywords: friction, moment of friction, sliding bearing, load, speed, zirconium ceramics, modified surface, contact pressure.
Ключевые слова: трение, момент трения, подшипник скольжения, нагрузка, скорость, циркониевая керамика, модифицированная поверхность, контактное давление.
Abstract. The article is devoted to the study of tribological properties of a sliding bearing with a ceramic sleeve made of partially stabilized zirconium dioxide powder. The antifriction properties of the bearing under conditions of friction without lubrication in the contact pressure range of 0.066 – 0.657 MPa, sliding speed of 0.044-0.293 m/s in relation to the operating conditions of spacecraft friction units are studied. With increasing load and sliding speed, the friction moment increases. When sliding speed 0,073 m/s and a load of 0,066 MPa friction torque bushings PSC with modified friction surface in the environment Se-PTFE is less by 41% than without treatment, and under load 0,657 MPa friction torque bushings PSC with modified friction surface in the environment Se-PTFE is less by 39% than without treatment. The research results can be used for the manufacture of bearing bushings for operation in dry friction conditions only in the presence of a modified surface layer with low shear resistance.
Аннотация. Статья посвящена изучению трибологических свойств подшипника скольжения с керамической втулкой из порошка частично стабилизированного диоксида циркония. Исследованы антифрикционные свойства подшипника в условиях трения без смазки в интервале контактного давления 0,066 – 0,657 МПа, скорости скольжения 0,044-0,293м/с применительно к условиям работы узлов трения космических аппаратов. С увеличением нагрузки и скорости скольжения момент трения растет. При скорости скольжения 0,073м/с и нагрузке 0,066МПа момент трения втулок ЧСЦ с модифицированной поверхностью трения в среде Se-ПТФЭ меньше на 41%, чем без обработки, а при нагрузке 0,657МПа момент трения втулок ЧСЦ с модифицированной поверхностью трения в среде Se-ПТФЭ меньше на 39%, чем без обработки. Результаты исследований могут применяться для изготовления втулок подшипников для работы в условиях сухого трения только при наличии модифицированного поверхностного слоя с низким сопротивлением сдвигу.