ISSN 2658-3305, 2020, № 6, https://doi.org/10.26160/2658-3305-2020-6-11-14

Исследование возможности уменьшения момента трения в подшипниках скольжения из циркониевой керамики

Investigation of the possibility of reducing the friction moment in sliding bearings made of zirconium ceramics

Рощин М.Н.

Roshchin M.N.

Ключевые слова: трение, момент трения, подшипник скольжения, нагрузка, скорость, циркониевая керамика, модифицированная поверхность.

Keywords: friction, moment of friction, sliding bearing, load, speed, zirconium ceramics, modified surface.

Аннотация. Статья посвящена изучению трибологических свойств подшипника скольжения с керамической втулкой из порошка частично стабилизированного диоксида циркония. Исследованы антифрикционные свойства подшипника в условиях трения без смазки в интервале контактного давления 0,066 – 0,657 МПа, скорости скольжения 0,044-0,293м/с применительно к условиям работы узлов трения космических аппаратов. С увеличением нагрузки и скорости скольжения момент трения растет для втулок из ЧСЦ. При скорости скольжения 0,22м/с и нагрузке 0,066МПа момент трения втулок ЧСЦ с модифицированной поверхностью трения в среде Se-ПТФЭ меньше на 40%, чем без обработки, а при нагрузке 0,657МПа момент трения втулок ЧСЦ с модифицированной поверхностью трения в среде Se-ПТФЭ меньше на 26%, чем без обработки. Результаты исследований могут применяться для изготовления втулок подшипников для работы в условиях сухого трения.

Abstract. The article is devoted to the study of tribological properties of a sliding bearing with a ceramic sleeve made of partially stabilized zirconium dioxide powder. The antifriction properties of the bearing under conditions of friction without lubrication in the contact pressure range of 0.066 – 0.657 MPa, sliding speed of 0.044-0.293 m/s in relation to the operating conditions of spacecraft friction units are studied. With increasing load and sliding speed, the moment of friction increases for bushings from CHSC. At a sliding speed of 0.22 m / s and a load of 0.066 MPa, the friction moment of CHSC bushings with a modified friction surface in the Se-PTFE medium is 40% less than without processing, and at a load of 0.657 MPa, the friction moment of CHSC bushings with a modified friction surface in the Se-PTFE medium is 26% less than without processing. The research results can be applied to the manufacture of bearing bushings for operation in dry friction conditions.

Полный текст статьи (Full text):

PDF