Изменение коэффициента трения в подшипниках скольжения с углеродосодержащими материалами от воздействия нагрузки при высокой температуре
Рощин М.Н.
Ключевые слова: трение, коэффициент трения, нагрузка, высокотемпературные испытания, контактное давление, УУКМ.
Аннотация. Приведены результаты трибологических испытаний углеродосодержащих материалов "Арголон-2D", "Хардкарб-ТПГ", “Углекон-Т” со сталью 40Х13 при температур 500°С, нагрузке 0,3-1,0 МПа и скорости 0,16 м/с. Лучшими антифрикционными свойствами обладает материал "Хардкарб-ТПГ", чем "Арголон-2D" и “Углекон-Т”. В диапазоне нагрузок 0,3-1,0 МПа коэффициент трения материала "Хардкарб-ТПГ" изменяется в пределах 0,26-0,36. При нагрузке 0,5 МПа коэффициент трения материала "Арголон-2D" в 1,35 раза больше, а материала "Углекон-Т" в 1,3 раза больше, чем материала "Хардкарб-ТПГ", а при нагрузке 1,0 МПа коэффициент трения материала "Арголон-2D" в 1,54 раза больше, а материала "Углекон-Т" в 1,46 раза больше, чем материала "Хардкарб-ТПГ" соответственно.
Change in the coefficient of friction in sliding bearings with carbon-containing materials from the impact of a load at high temperature
Roshchin M.N.
Keywords: friction, coefficient of friction, load, high temperature tests, contact pressure, UCCM.
Abstract. The results of tribological tests of carbon-containing materials "Argolon-2D", "Hardcarb-TPG", “Uglekon-T” with steel 40X13 at temperatures of 500°C, load 0,3-1,0 MPa and speed 0,16 m/s are presented. The material "Hardcarb-TPG" has better antifriction properties than "Argolon-2D" and “Uglekon-T”. In the load range of 0,3-1,0 MPa, the coefficient of friction of the "Hardcarb-TPG" material varies between 0,26-0,36. At 0,5 MPa, the coefficient of friction of the "Argolon-2D" material is 1,35 times greater, and the “Uglekon-T” material is 1,3 times greater than the “Hardcarb-TPG” material, and at a load of 1,0 MPa, the coefficient of friction of the "Argolon-2D" material is 1,54 times greater, and the “Uglekon-T” material 1,46 times more than the "Hardcarb-TPG" material, respectively.